Radio
Środek masowego przekazu, umożliwiający zarówno transmisję (stacja radiowa), jak i przekaz (odbiorniki radiowe). Dźwięk radiowy przekazywany jest przy pomocy fal elektromagnetycznych, za jego twórcę uważa się Guglielmo Marconiego, który jako pierwszy zajął się przesyłaniem i odbiorem fal radiowych
Radiostacja jest podmiotem tworzącym i organizującym przekazy radiowe.
Początkowo radio służyło do przekazów zapisanych alfabetem Morse'a, następnie przekazywało dźwięk. W dzisiejszych czasach funkcjonuje również radio internetowe, którego powstanie datuje się na 1993 rok.
Do słuchania radia niezbędny jest radioodbiornik, dzięki któremu odbieramy i słuchamy przekazu.
Radio Track
Przeprowadzane przez Millward Brown, na zlecenie Komitetu Badań Radiowych (czyli przedstawicieli głównych polskich grup radiowych – Grupy RMF, Eurozetu, Grupy radiowej Agory oraz TIME S.A.) badanie słuchalności, z którego wyników korzysta większość rozgłośni radiowych, brokerzy oraz domy mediowe. Badanie bierze pod uwagę wszystkie polskie radiostacje, działające na postawie koncesji. Biorący w nim udział respondenci są pytani o słuchanie stacji, będących w zasięgu ich miejsca zamieszkania.
Radio Track jest prowadzony w sposób ciągły – przez cały rok, dzień po dniu. Badanie jest prowadzone przez telefon, zarówno z respondentami dostępnymi przez telefon stacjonarny jak i komórkowy. W trakcie wywiadu ustalane są fakty z dnia poprzedniego – Day After Recall. Próba liczy 7000 osób miesięcznie i składa się z części ogólnopolskiej reprezentatywnej dla populacji Polski oraz nadreprezentacji miejskich zlokalizowanych w większości ośrodków radiofonii lokalnej.
Radiofonia
System przekazywania i rozpowszechniania programów radiowych.
Radioodbiornik
Urządenie służące do odbioru programów radiowych.
Radiowy spot reklamowy
Podstawowa forma reklamy radiowej. Jest to krótki, zazwyczaj 30-sekundowy, materiał reklamowy emitowany w przerwach między audycjami albo w ich trakcie (przerywający je). Spoty nadawane są w ramach bloków reklamowych. Emisja spotów reklamowych jest jednym z głównych źródeł utrzymania prywatnych stacji radiowych oraz stanowi pokaźne źródło dochodów radiofonii publicznych.
Radiowy spot reklamowy składa się z trzech podstawowych części:
wprowadzenia, które ma przyciągnąć uwagę odbiorcy: efektu dźwiękowego, intrygującego pytania, sygnalizacji nazwy produktu bądź jego podstawowej cechy;
rozwinięcia: przedstawienia korzyści (najlepiej tylko jednej, najważniejszej), jakie płyną z zakupu danego towaru lub usługi, ewentualnie strat poniesionych przez odbiorcę, w przypadku, gdy go nie kupi; zakończenia, zapraszającego do dokonania zakupu: zawiera główne argumenty przekonujące do zakupu oraz informacje, jak go dokonać.
Ze względu na brak efektów wizualnych, radiowy spot reklamowy koncentruje się na wrażeniach słuchowych i na oryginalnym sposobie przekazu. Stara się w pełni wykorzystać percepcję słuchową odbiorców. Odwołuje się do stanu emocjonalnego słuchaczy i ich wyobraźni.
Ważny staje się tu odpowiedni dobór lektorów o charakterystycznych głosach (np. wykorzystanie głosu znanego aktora). Obok odpowiedniego lektora ważne są również muzyka i efekty dźwiękowe. Wykorzystuje się tu piosenki reklamowe, chwytliwe slogany oraz wielokrotnie powtarzane jingle, które przyczyniają się do zapamiętywania marki reklamowanego produktu.
Radiowy spot reklamowy musi być czytelny i wyrazisty. Ma skupiać uwagę słuchacza. Powinien być łatwy do zapamiętania, z jak najczęściej powtarzaną nazwą reklamowanego produktu w ciągu ostatnich 10 sekund. Ma przekazywać nieskomplikowane i nie nazbyt szczegółowe treści, nakłaniające odbiorcę do szybkiego działania.
(źródło: Wikipedia)
Ramówka
Popularne określenie układu programu radiowego, ogólny schemat programu, zbiór regularnie nadawanych audycji radiowych. Ramówka wyznacza plan emisji programowej stacji radiowych w różnych przedziałach czasu. Wyróżnić należy: ramówki sezonowe, ramówki tygodniowe, ramówki dzienne oraz ramówki okazjonalne.
(źródło: Wikipedia)
RDS (Radio Data System)
Standard Europejskiej Unii Nadawców (EBU) służący do wysyłania cyfrowych informacji za pośrednictwem konwencjonalnej emisji UKFFM. W systemie tym wykorzystywana jest podnośna (57 kHz) modulowana informacją cyfrową, która pozwala na wydzielanie strumienia danych o przepustowości 1187,5 bps przez przystosowane radioodbiorniki i dostarczenie dodatkowych informacji, zwiększając tym samym jakość odbioru i strojenia. Format przesyłu danych wykorzystuje mechanizm korekcji błędów. Wszystkie dane mogą zmieniać się w trakcie emisji programu.
(źródło: Wikipedia)
Reklama radiowa
Forma reklamy, która wykorzystuje radio w celu dotarcia do potencjalnego klienta. Reklama radiowa ma zróżnicowany zasięg. Może być bowiem nadawana przez stacje lokalne, regionalne, ogólnokrajowe. Ponieważ radio jest bardzo popularnym środkiem komunikacji, a audycje radiowe są z reguły adresowane do wybranych segmentów rynku (określonych grup słuchaczy), ułatwia to kierowanie reklamy do właściwych odbiorców. Zaletą radia jest fakt, iż można go słuchać praktycznie wszędzie: w pracy, w czasie podróży, a koszt reklamy radiowej jest stosunkowo niski. Reklama radiowa charakteryzuje się również prostotą, łatwością i szybkością przygotowania haseł. Reklama radiowa zaczęła się rozwijać w latach 20. XX wieku Jej historia zaczęła się w Stanach Zjednoczonych, kilka lat później pojawiła się w Polsce. 3 maja 1927 roku na antenie rozgłośni poznańskiej (istniejącej do dziś pod nazwą Radio Merkury) odbyła się pierwsza emisja reklamy radiowej, natomiast pionierem światowym została amerykańska stacja Wind & Earth & Air & Fire w roku 1922.
Z danych Millward Brown wynika, że obecnie w Polsce radia słucha codziennie ok. 75% Polaków w wieku 15–75 lat, średni czas słuchania radia w dni powszednie wynosi niemal pięć godzin, natomiast w weekendy ponad cztery godziny. W reklamie radiowej wykorzystuje się: jingle – czyli krótkie, kilkunastosekundowe melodie lub piosenki, rozmowy sponsorowane – polegające na udzielaniu krótkich wywiadów radiowych na ściśle określony
temat, konkursy dla słuchaczy – w których reklamodawca finansuje nagrody.
Podstawową formą reklamy są radiowe spoty reklamowe.
(źródło: Wikipedia)
Rotacja
Hierarchia emisji poszczególnych utworów, tworzona w ramach playlisty. Rotację stosuje się, by uniknąć zbyt częstych powtórzeń i sąsiadowania ze sobą utworów. Np. w formacie AC rozróżnia się intensywną rotację (heavy rotation), w ramach której utwory mogą powtarzać się co dwie i pół godziny, oraz rotację spokojną (light rotation), w której utwór może być powtarzany nie częściej niż co 6 godzin.
Rozszycie/rozszczepianie programowe
Jednoczesna emisja wielu lokalnych pasm na poszczególnych regionalnych częstotliwościach jednej radiostacji, w miejsce jednej, ogólnopolskiej audycji, która zostaje na ten czas przerwana. Lokalne audycje najczęściej zawierają regionalne informacje (newsowe, pogodowe, kulturalne itp.), ale także bloki reklamowe.