Słowniczek kinowy

A

Akcje sprzedażowe

Akcje reklamowe mające na celu zwiększenie sprzedaży produktu, którego dotyczy akcja.

Akcje wizerunkowe

Akcje reklamowe mające na celu zwiększenie świadomości marki wśród potencjalnych klientów, poprawienie, zmienienie lub ustalenie wizerunku marki, produktu lub firmy.

Ambient

Umieszczanie reklam w nietypowych miejscach, w których odbiorca reklamy by się ich nie spodziewał.

Animacje w holu

Aktywność reklamowa, w której hostessy aktywnie biorą udział w promocji produktu, organizując zadania, zabawy, gry lub inne aktywności mające na celu prezentację produktu i wpłynięcie na odbiorcę reklamy i potencjalnego klienta.

Atmos Dolby

Nazwa technologii dźwięku obiektowego stworzonej przez firmę Dolby Laboratories w kwietniu 2012 roku, która została po raz pierwszy wykorzystana w filmie Merida waleczna wytwórni Pixar. Pierwsza instalacja została wykonana w Teatrze Dolby w Hollywood, na potrzeby premiery filmu Merida waleczna w czerwcu 2012 r. W 2012 roku istniało około 25 instalacji Dolby Atmos na całym świecie. Liczba ta wzrosła do 300 miejsc w 2013 roku. Obecnie (czerwiec 2016) istnieje ponad 1600 kin na świecie. Technologia Dolby Atmos teoretycznie pozwala na przesyłanie do sal kinowych nieograniczonej liczby ścieżek audio, które są dynamicznie przekazywane do głośników w oparciu o możliwości kina. Oznacza to, że Atmos pozwala realizatorowi dźwięku (za pomocą specjalnej wersji oprogramowania Pro Tools lub Pyramix dla cyfrowej stacji roboczej) na wyznaczenie konkretnej lokalizacji w sali kinowej, jako przestrzeni trójwymiarowej, z której określony dźwięk powinien być słyszany przez odbiorcę. Dźwięki otoczenia pozostają oddzielnie miksowane wstępnie w tradycyjnym formacie wielokanałowym. Podczas odtwarzania, system Atmos łączy wszystkie ścieżki w czasie rzeczywistym, aby tworzyć wrażenie, że każdy dźwięk pochodzi z wcześniej wyznaczonego miejsca, w sposób dostosowany do konkretnej konfiguracji głośników danej sali kinowej. Pierwsza generacja sprzętu do kina, "Dolby Atmos Cinema Processor" obsługuje do 128 niezależnych ścieżek audio i do 64 różnych głośników. Technologia ta była początkowo kierowana do kin komercyjnych, ale później została także dostosowana do potrzeb kina domowego. Oprócz odtwarzania standardowych ścieżek dźwięku przestrzennego 5.1 lub 7.1 (za pomocą tablic konwersji), system generuje dla każdego głośnika unikalną ścieżkę dźwiękową, co umożliwia zastosowanie wielu nowych przednich, bocznych, a nawet umieszczonych na suficie kanałów wertykalnych dla dokładnego pozycjonowania wybranych dźwięków, takich jak przelot helikoptera czy deszcz.
B

Bannery reklamowe

Forma reklamy, komunikatu – zawierające treść oraz grafikę. Najczęściej drukowany na specjalnie dedykowanych tkaninach bannerowych. W internecie banner to graficzna forma przekazania treści informacyjnych bądź reklamowych, często będąca odnośnikiem do strony promowanego produktu.

Bar

Miejsce zakupu zestawów barowych, przekąsek, słodyczy, napojów. Ekspozycja wszelkich słodyczy i innych produktów spożywczych.

Blok zwykły

blok zwykły startuje razem z startem seansu

Blok specjalny

blok specjalny jest oddzielony od bloku zwykłego blokiem zwiastunów

Blok reklamowy

grafika bloku

Branding kina

Wszystkie formaty reklamowe, którymi klient może zaznaczyć swoją obecność w kinie (standy, stoiska, bannery, naklejki, pokrowce na zagłówki i inne).

Branding sali kinowej

Forma sponsoringu dla określonego klienta. Charakteryzuje się dodatkowymi świadczeniami takimi jak: spot na ekranie, tabliczka na drzwiach, zagłówki na fotelach, roll up. Współpraca zazwyczaj na dłuższy okres.

Brief

Podstawowy dokument zawierający zestaw informacji użytecznych w procesie tworzenia kampanii reklamowej/kinowej. Zawarte w nim informacje najczęściej dotyczą odbiorców reklamy, głównych celów kampanii, analizy rynku, budżetu, idei i pomysłów związanych z realizacją projektu. Precyzuje i określa zadania stawiane agencji reklamowej.
D

Dolby surround

System dźwięku przestrzennego stworzony przez firmę Dolby Laboratories Inc., do powszechnego użytku wprowadzony w roku 1982 i od tamtej pory stosowany powszechnie w salach kinowych oraz mieszkaniach prywatnych. System ten wykorzystuje procesor Dolby, w którym odbywają się obliczenia mające na celu urealistycznienie dźwięku oraz poprawienie jego jakości i płynności.
E

Ekran projekcyjny

Instalacja, która służy do oglądania wyświetlanego obrazu za pomocą projektora, składa się z ekranu oraz wpierających elementów. W kinie jest to konstrukcja trwała.

Ekspozycja

Przestrzeń dla produktów, prezentacja produktów czy usług. Wykorzystuje specjalne półki czy inne nośniki reklamowe. Poprzez ekspozycję produktu wpływamy na zainteresowanie klientów (widzów kina) produktem/usługą, ma wpływ na wzrost sprzedaży, zwiększenie wartości produktu/usługi w oczach kupujących, poprawę wizerunku marki oraz pozytywne jej kojarzenie. Ekspozycję warto uzupełnić o dodatkowe/wspierające materiały reklamowe. W kinie ekspozycja może mieć miejsce: w holu kinowym, w barach, na ścianach, w sali kinowej, na podłodze (naklejki).
G

Grupa celowa (Target Group, TG)

Wyodrębniona pod względem wieku, płci, wykształcenia, zamieszkania, wykonywanego zawodu i innych kryteriów (np. użytkownicy danej kategorii produktów) część populacji, do której kierowany jest produkt, kampania radiowa, czy też np. stacja radiowa.
H

Hanger

Powierzchnia reklamowa, podwieszona, zazwyczaj do sufitu. Może przybrać dowolny kształt i być z dowolnego materiału.

Hol kinowy

Duże, reprezentatywne miejsce, z którego przechodzimy do sal kinowych. Miejsce w kinie mające nieograniczone możliwości ekspozycji produktu, materiałów reklamowych, nośników reklamowych. Jest kluczowym punktem w kinie, każdy widz będący w kinie musi przejść przez hol, przez co stanowi on idealne miejsce do umieszczenia przekazu reklamowego.

Hostessa

kobieta (Host, jeżeli jest to mężczyzna) zajmująca się promocją produktu. Jest to osoba atrakcyjna, kontaktowa, uprzejma i dobrze znająca markę lub produkt, który promuje.
K

Kampania Follow the Movie

kampania on-screen, która jest prowadzona przy jednym wybranym filmie

Kampania off-screen

kampania, która dzieje się przy wykorzystaniu jednego z nośników poza ekranowych takich : plakat, stand, monidło/roll-up, sampling, emisja spotów na plazmach w holach kin, stoisko z hostessami

Kampania on-screen

kampania reklamowa, która jest wyświetlana na wielkim ekranie

Kampania pakietowa

Kampania on-screen kierowana do konkretnej grupy odbiorców. Wyróżniamy następujące pakiety : kobiecy, męski, familijny, młodzieżowy

Kasobar

Miejsce, w którym możemy kupić w jednym miejscu bilet i zestawy barowe/słodycze/napoje, idealne rozwiązanie, pozwalające zaoszczędzić czas, aby nie stać w dwóch oddzielnych kolejkach.
N

Nachos

Niewielkie kawałki tortilli, często podawane z sosem serowym.

Naklejka

Rodzaj środka reklamowego, który może zostać umieszczony na dowolnej, zazwyczaj płaskiej i wygładzonej powierzchni. Na zadrukowanej powierzchni znajduje się reklama i/lub informacja.
O

Offscreen

Rodzaj nośnika reklamowego, który nie jest reklamą spotową umieszczaną przed filmem. Przykłady reklamy offscreen: plakaty w holach, reklamy na monitorach (przy kasach i w holach), reklama na biletach, reklamy w formie ulotek (czasem wydawane wraz z biletem), próbki, banery, naklejki na podłodze, naklejki na lustrach, stoiska/hostessy, reklama na zagłówkach/siedzeniach w sali kinowej, akcje z wykorzystaniem najnowszych technologii

Okładki na bilety

Tzw. etui, okładka na bilet kinowy, najczęściej kartonowa/papierowa, produkowane wg projektu Klienta, zawierająca odpowiednią grafikę/reklamę. Doskonała forma dotarcia bezpośrednio do każdego widza.
P

Plazma

Płaski monitor, umieszczony w różnych częściach holi kinowych, na którym wyświetlane są spoty, reklamy oraz zapowiedzi.

Popcorn

Prażona kukurydza, sprzedawana w zestawach lub samodzielnie, w różnych wielkościach, w barach kinowych. Najpopularniejsza pozycja barowa. Szacuje się, że oprócz sprzedaży biletów, jest to drugie najważniejsze źródło dochodu kina. Występuje także w wersji karmelowej.

Posterbox

Podświetlana ramka na plakat.

Projekty specjalne

Wszystkie akcje reklamowe, które nie zawierają się w pojęciu standardowej reklamy, często spersonalizowane pod konkretny produkt, markę i/lub firmę.
R

Rabat

Zniżka oznaczona procentowo lub kwotowo od ustalonej ceny towaru i/lub usługi – możliwa do wykorzystania jako element mechanizmu akcji specjalnej.

Repertuar

Lista filmów wyświetlanych w danym kinie w określonym czasie.
S

Sala kinowa

Pomieszczenie, w którym widzowie oglądają wyświetlany na ekranie kinowym film.

Sampling

Dystrybucja próbek produktów. Bardzo skuteczna metoda wsparcia sprzedaży. Sampling sprawia, że klienci mogą wypróbować produkt, a następnie bez ryzyka sięgnąć po niego na sklepowej lub wirtualnej półce. Gwarantuje to bezpośrednie dotarcie do klienta, określonej grupy odbiorców. Komunikacja samplingowa stwarza możliwość wypróbowania produktu, budując w ten sposób świadomość marki i pokonując obiekcje klienta. Integruje doświadczenia klientów za pomocą wszystkich zmysłów – dotyku, smaku, wzroku, zapachu i słuchu. Wzmacnia sprzedaż oraz podnosi lojalność klientów w punkcie sprzedaży.

Sponsoring projektów specjalnych

Udział klienta przy projektach specjalnych (np. Kino Kobiet, Kino Konesera, Maratony Filmowe) jako jednego z głównych sponsorów, szeroki pakiet świadczeń: spot na ekranie, logotyp na wszelkich materiałach informujących o wydarzeniu, rollupy, plakaty, możliwość wystawienia stoiska oraz pokazania produktów, sampling produktów (pełnowartościowych lub próbek).

Spot na plazmach w holach

Krótki film reklamowy, wyświetlany przed filmem, w specjalnie zaprogramowanym bloku reklamowym, przygotowany wg konkretnej specyfikacji. Długość standardowa to 30 sekund.

Stand

Rodzaj wolnostojącej powierzchni reklamowej, zazwyczaj do 2 metrów wysokości i metra szerokości (możliwe są jednak inne rozmiary). Forma standu może być dowolna, podobnie jak materiały, z którego jest wykonany. Stand może być interaktywny, może zawierać w sobie ekran wyświetlający treści. Nazwa w dosłownym tłumaczeniu z angielskiego oznacza „stać”. Stand nie musi mieć funkcji reklamowej, może służyć celom informacyjnym.

Stoisko interaktywne

Stoisko, które wymaga akcji (i interakcji) z odbiorcą reklamy dla poprawnego kontaktu z reklamą. Przeważnie jest to stoisko cyfrowe z wbudowanym urządzeniem umożliwiającym wyświetlanie treści cyfrowych (pc, tablet, konsola).

Strefy w holu

Specjalnie wyznaczone miejsca w holu kina, przeznaczone do umieszczenia reklam, mogą być to też miejsca wyróżniające się tematycznie (np. strefa dla dzieci).
T

Trailer (zwiastun)

Zapowiedź filmu. Jest emitowany w bloku reklamowym, poprzedzającym film.
U

Ulotki

Druk reklamowy i informacyjny przeznaczony do szybkiego rozpowszechnienia Zazwyczaj w formie kartki lub niewielkiej broszurki, nie przekraczającej kilku stron. Rozmieszczane przy kasach, w specjalnych standach lub rozpowszechnianie przez hostessy.
W

Wobbler

Rodzaj płaskiej, papierowej lub plastikowej (lub innej) powierzchni reklamowej, przytwierdzonej do płaskiej powierzchni, na usztywnionym, lekko sprężystym i elastycznym materiale (zazwyczaj z plastiku) . Nazwa pochodzi od angielskiego słowa „wobble” - trząść się.
Z

Zagłówek

Element fotela kinowego, znajdujący się na szczycie oparcia, służący do podtrzymywania głowy widza (siedzącego) – również możliwa powierzchnia reklamowa w kinie.

Zestaw barowy

Przekąska typu popcorn lub nachos połączona z napojem, w kilku wariantach rozmiarowych. Na opakowaniach może pojawić się reklama Klienta. Zestawy są podzielone też na zestawy dziecięce, które występują często z zabawką/postacią z danej bajki (od dystrybutora).

Zniżka na bilety

Jeden z elementów kampanii stricte sprzedażowej, zasady udzielania zniżek są ustalone w regulaminie, szczegółowo określane przez obie strony - kino oraz klienta. Zniżki są realizowane najczęściej przy kasach przy zakupie biletów, występują najczęściej jako kody (trzynastocyfrowe, specjalnie generowane). Wysokość zniżek określona jest podczas tworzenia całego mechanizmu akcji, trwa również w ściśle określonym terminie.

Zniżki na zestawy

j/w ale dotyczy przekąsek w barach.